2.2 UTVECKLING OCH LÄRANDE



Förskolans verksamhet ska präglas av en pedagogik där omvårdnad, omsorg, fostran


och lärande bildar en helhet.


Verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande.


Miljön ska vara öppen, innehållsrik och inbjudande.


Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter.


Verksamheten ska bidra till att barnen utvecklar en förståelse för sig själva och sin omvärld.


Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet.


Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter.


Flödet av barnens tankar och idéer ska tas till vara för att skapa mångfald i lärandet.


 


Mål


 


Förskolan ska sträva efter att varje barn


 


• utvecklar sin identitet och känner trygghet i den,


• utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,


• utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,


• känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för


  andra kulturer,


• utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och


  förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler,


• utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse


  för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,


• tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya


  sätt att förstå sin omvärld,


• utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar


  och försöker förstå andras perspektiv,


• utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka


  med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,


• utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa


  funktioner,


• utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda


  sig av, tolka och samtala om dessa,


• utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar


  och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik,


  dans och drama,


• utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande


  egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid


  och förändring,


• utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och


  pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,


• utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska


  begrepp och samband mellan begrepp,


• utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang,


• utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor,


  natur och samhälle påverkar varandra,


• utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt


  kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,


• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och


  samtala om naturvetenskap,


• utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel


  teknik fungerar,


• utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker,


  material och redskap, och


• som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin


  förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål.


 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar