Förskolans
verksamhet ska präglas av en pedagogik där omvårdnad, omsorg, fostran
och
lärande bildar en helhet.
Verksamheten
ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och
lärande.
Miljön
ska vara öppen, innehållsrik och inbjudande.
Verksamheten
ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara
och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper
och färdigheter.
Verksamheten
ska bidra till att barnen utvecklar en förståelse för sig själva och sin omvärld.
Utforskande,
nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet.
Den
ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter.
Flödet
av barnens tankar och idéer ska tas till vara för att skapa mångfald i
lärandet.
Mål
Förskolan ska sträva efter att varje barn
•
utvecklar sin identitet och känner trygghet i den,
•
utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
•
utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
•
känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för
andra kulturer,
•
utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter
och
förstå rättigheter och skyldigheter samt ta
ansvar för gemensamma regler,
•
utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt
förståelse
för vikten av att värna om sin hälsa och sitt
välbefinnande,
•
tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya
sätt att förstå sin omvärld,
•
utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna
uppfattningar
och försöker förstå andras perspektiv,
•
utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka
med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa
frågor, argumentera och kommunicera med andra,
•
utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras
kommunikativa
funktioner,
•
utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att
använda
sig av, tolka och samtala om dessa,
•
utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar
och erfarenheter i många uttrycksformer som
lek, bild, rörelse, sång och musik,
dans och drama,
•
utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande
egenskaper hos mängder, antal, ordning och
talbegrepp samt för mätning, tid
och förändring,
•
utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över
och
pröva olika lösningar av egna och andras
problemställningar,
•
utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska
begrepp och samband mellan begrepp,
•
utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang,
•
utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur
människor,
natur och samhälle påverkar varandra,
•
utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt
kunnande om växter, djur samt enkla kemiska
processer och fysikaliska fenomen,
•
utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och
samtala om naturvetenskap,
•
utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel
teknik fungerar,
•
utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika
tekniker,
material och redskap, och
•
som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och
sin
förmåga att kommunicera såväl på svenska som
på sitt modersmål.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar